I. SAKARYA ÇOCUK EDEBİYATI GÜNLERİ
4-8 Nisan 2005
SONUÇ DEĞERLENDİRME RAPORU


ETKİNLİĞİN ÖZETİ
4-8 Nisan 2005 tarihlerinde Sakarya Valiliği’nin evsahipliğinde Sakarya Valiliği, Adapazarı Büyükşehir Belediyesi, Sakarya Üniversitesi, Çocuk Vakfı işbirliğinde gerçekleşen I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri açılış programı, açık oturum-panel, 2 kütüphane, 15 yazarla 25 köy, kasaba ve şehir içinde okul etkinliği düzenlenerek sona ermiştir. 19 bin çocuğu çocuk edebiyatı yazarı ile buluşturan bu çocuk edebiyatı etkinliği Türkiye’de kent ölçekli ilk etkinlik olmuştur.

AMACA YÖNELİK DEĞERLENDİRME

İlk öğretim çağı çocuklarını seçkin çocuk edebiyatı örnekleri ile buluşturmayı amaçlayan I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri’ne katılan 15 çocuk edebiyatı yazarının sözlü ve yazılı görüşleri ve çocukların yazar tanıma heyecanı dikkate alındığında çocuk, yazar, kitap köprüsünün kurulduğu kabul edilebilir. Amacın gerçekleşmesine yönelik en önemli eksiklikler şöyle özetlenebilir:
1) Yazarların kitapları çocuk yaş gruplarına göre dağıtılamaması,
2) Çocuk ve yazar buluşmasından önce kitapların okunması
sağlanamaması,
3) Okul Aile Birliklerinin çocuk edebiyatı etkinliğine katılımlarının sınırlı
düzeyde olması,
4) Okul yönetimlerinin ilgisinin yazar tanıma düzeyinde kalması,
5) Öğretmenlerin çocukları özendirmede ve yazarla buluşmaya
hazırlamada yeterince katkının gözlenememesi,
6) Kitapların okullara geç ulaştırılması sonucu okuma sevgisi iklimi
oluşturulmasında yetersiz kalınması,
7) Öğrencilerin okuma alışkanlığı ve okuma ilgilerine yönelik
karnelerinin büyük ölçüde zayıf olduğunun gözlenmesi,
8) Öğretmenlerin ve üniversite öğrencilerinin etkinliğin bütün süreçlerine
katılımlarının planlanamaması.
Not: Etkinliğin amacının gerçekleşmesinde Etkinlik Yürütme
Kurulu ve Etkinlik Koordinatörlüğü
özenli ve titiz davrandığı ve
programın uygulanmasında hiçbir aksaklık sözkonusu olmadığı halde
yukarıdaki değerlendirme yapılmıştır.

ETKİNLİĞİN EN ÖNEMLİ EKSİKLERİ

1) Etkinliği düzenleyen kurumların etkinlik konusunda daha yakın işbirliği içine girmemiş olması ve programın bütün aşamalarında etkin katılımlarının sağlanamaması,
2) Öğretmenlerin ve üniversite öğrencilerinin etkinliği sahiplenememesi.


İLETİŞİME YÖNELİK DEĞERLENDİRME

I. Sakarya Çocuk Edebiyat Günleri’nin afiş, broşür ve davetiyesi genel olarak beğenilmiştir. Etkinliğin, Çocuk Vakfı tarafından üç ayrı basın bülteni ile gazete, dergi, televizyon, radyo, çocuk dergisi, ajans, Sakarya yerel basını düzeyinde duyurusu yapılmıştır. Elektronik ortamda yapılan duyuru sayısı 265’tir. 90 belgegeçer ve etkinlik tanıtımı 35 iletişim noktasına gönderilmiştir. Sakarya Valiliği Basın ve Halkla İlişkiler de yerel basına duyuru yapmıştır. Ek’teki basın dosyasından da fark edileceği gibi I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri, sınırlı ölçüde basında yer almıştır. Bunda medyanın Sakarya’yı taşra olarak algılaması ve kültürel etkinliklere sınırlı ölçüde yer vermesi de dikkate alınmalıdır.

ÇOCUKLARIN İLGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRME :EN ÖNEMLİ SONUÇ

I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri’nin en sevinçli özneleri tanışacakları yazarların kitaplarını önceden okuyan çocuklar olmuştur. Çocuğun dünyasında yazarın ayrıcalıklı oluşu, okullardaki çocuk-yazar buluşmalarının ilgi düzeyini yükseltmiştir.

ÇOCUK EDEBİYATI YAZARLARININ GÖRÜŞLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRME

I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri’ne katılan 15 çocuk edebiyatı yazarı ve şairin değerlendirmeleri büyük ölçüde olumludur. Yazarların, bu etkinliği sahiplenmeleri ve geleceğine yönelik önerilerini bütün ilgililerin paylaşması gerekir. Sonuç olarak, birlikte çocuk ödevine yönelme ve birlikte iş yapma kültürünün iyi bir örneği yaşanmıştır.

AKADEMİK BAKIŞ AÇISIYLA DEĞERLENDİRME

Etkinliğe katılan akademisyenlerin değerlendirmesinde iki nokta:
1) Öğretmen ve öğrencilerin katılımı için Millî Eğitim Müdürlüğü ve Üniversite işbirliğinin sağlanması.
2) İkinci etkinliğin Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Günleri olarak düzenlenmesi.

SON NOTLAR

I. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri, 6 haftalık ön çalışma ile ve Sakarya Valisi Sayın Nuri OKUTAN’ın Sakarya’da başlattığı Eğitim Kampanyası çerçevesinde gerçekleşmiş çocuk edebiyatı etkinliği olarak Türk çocuk edebiyatı tarihi içindeki mütevazı yerini almıştır. İlgili bütün öznelerin katılımı ve etkinliğin benimsenmesi halinde öneriler doğrultusunda ikinci etkinlik programı hazırlanmalıdır.

II. ETKİNLİK İÇİN ÖNERİLER

2006’da gerçekleştirilmesi düşünülen II. Sakarya Çocuk Edebiyatı Günleri etkinliği için öneriler:

1) İkinci etkinliğin Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Günleri olarak düzenlenmesi,
2) Ekim 2005’te etkinlik Yürütme Kurulu’nun oluşturulması ve program taslağının hazırlanması,
3) Etkinlik ortağı kurumların işbirliğinin etkin duruma getirilmesi (özellikle Millî Eğitim Müdürlüğü ile Üniversite arasında),
4) Okul yönetimlerinin ve öğretmenlerin etkin katılımları için önceden hazırlanacak okuma programı çerçevesinde özel çalışma yapılması,
5) Okul Aile Birlikleri’nin etkinliği sahiplenmesi yönünde sürece dahil edilmesi,
6) Etkinlik programının okuma alışkanlığı ve kitap kültürü çerçevesinde Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Kültürü ağırlıklı konuların çocuk, anne-baba, öğretmen ve üniversite öğrencilerine yönelik olarak özel programlar biçiminde düzenlenmesi,
7) Çocuk ve Gençlik Edebiyatı alanında üniversite işbirliği ile gerçekleştirilecek oturum-panel ve uzman katılımının sağlanması,
8) Üniversite öğrencilerinin etkinliğin her aşamasında katılımlarının sağlanarak özellikle yazarların okul programlarını izlemeleri için işbirliğine gidilmesi,
9) Okul programlarına katılacak yazarların kitaplarının bir ay önceden temin edilerek, yaş gruplarına göre dağıtılması, okunmaları ve eleştirel okuma çerçevesinde okuma etkinlikleri düzenlenmesi,
10) Sakarya ilinde okul düzeyinde okuma ilgisi iyi durumda olan çocuklarla İl Halk Kütüphanesi yanında şehir içinde ve ilçelerdeki salonlarda akademisyen ve yazarlarla buluşmaların etkinlik takvimi dışında yıl boyunca da gerçekleştirilmesi,
11) Sakarya ili çerçevesinde anasınıfı öğretmenleri, sınıf öğretmenleri ve Türkçe öğretmenlerinin katılacağı okuma kültürü programlarına öncülük edilmesi,
12) Anne-babalara yönelik okuma alışkanlığı programlarına yer verilmesi,
13) Sakarya ilindeki ilköğretim okulları ve liselerin kütüphanelerine Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Kültürü’nü tanıtıcı kitapların satın alınması,
14) Sakarya ilinde Okul Kitaplıkları’na Çocuk ve Gençlik Edebiyatı’nın seçkin örneklerinin satın alınması,
15) II. Sakarya Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Günleri etkinlikleri haftası boyunca Sakarya’da I. Sakarya Çocuk ve Gençlik Yayınları (Kitapları) Fuarı düzenlenerek, fuar etkinliklerine (okuma saati, söyleşi, panel, konferans, imza günü v.b) köy, kasaba dahil çocuk, anne-baba, öğretmen katılımının sağlanması,
16) İkinci etkinlikte okuma alışkanlığı ve kitap kültürü amacını daraltacak etkinliklere yer verilmemesine özen gösterilmesi,
17) İkinci etkinlik haftası boyunca alanın özneleri olan yazar, çocuk kitabı çizeri, yayıncı, editör, akademisyen, eleştirmen ve araştırmacıların da buluşacağı (akşam saatleri tercih edilebilir) atölye çalışması, çalıştay benzeri etkinliklerin programa alınması,
18) Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Kültürü bağlamında sergilerin hazırlanması (dünden bugüne kitap kapağı sergileri, edebiyat temalar üzerine sergiler, çocukların yazarların eserlerini yorumladıkları çalışmaların sergilenmesi gibi),
19) Sakarya ilinde etkinlik haftası boyunca daha çok sayıda çocukla buluşma olanaklarının araştırılması,
20) İkinci etkinliğin Onur Konuğu olarak Gülten Dayıoğlu’nun önerilmesi,
21) Yukarıda belirtilen değerlendirmeler doğrultusunda ikinci etkinliğin düzenlenmesi durumunda profesyonel hizmet verecek bir kuruluşla işbirliğine gidilmesi.


Raporu Düzenleyen Danışman Kuruluş : Çocuk Vakfı Çocuk Edebiyatı Okulu
Düzenleme Tarihi : 25 Nisan 2005



Mustafa Ruhi ŞİRİN
Çocuk Vakfı Başkanı