Çocuk ve Medya Hareketi
![](https://www.cocukvakfi.org.tr/wp-content/uploads/2021/03/cme-230x88.jpg)
![](https://www.cocukvakfi.org.tr/wp-content/uploads/2021/03/cme-230x88.jpg)
Çocuk ve Medya Hareketi Nedir?
Çocuk ve Medya Hareketi Nedir?
Çocuk ve Medya Hareketi'nin Amacı
Coruk ve Medya Hareketi'nin amacı, çocuklarımızı medyanın olumsuz etkilerinden korumak olumlu etkilerinden fazlasıyla yararlanmalannı sağlamak ve bu konuda gereken bilinci oluşturmak Daha yahu, bır ifade ıle ifade etmek gerekirse, amacımız Türkiye'de medya okurytızarlığı hareketini baslatmak ve gerceklestirmek. Bu amaca ulaşmak icin cocuklarımıza medya okuryazarlığı becerilerini: medya mesajlarına bilinçli ve etkili bir sekilde erismeyı, yine bu mesaflan elestırel bır gözle analiz etmeyi ve değerlendirmeyi ve Wirattel, duyarlı ve sorumlu bir sekilde kendi mesajlannı kendilerinin oluşturabılmesini öğretmernız gerekiyor. Bunun yolu da medya okuryazarlığı eğitiminden geziyor.
Medya Okuryazarlığı
Okuryazarlık tarih boyunca kılıktan kılığa girmiş: sayfanın üzerinde yazılı harfleri okumak onun girdiği kılıklardan yalnızca bir tanesi diyor Albert Manquel. Gün olmuş dumanı okuyan kızılderilide, gün olmuş örülmekte olan bir halının desenıni okuyan dokumacıda ve gün olmuş çocuğunun yüzünde neşe, şaskınlık yada korku okuyan anne babada hayat bulmuş okuryazarlık. Hayatımızı medyanın sardığı bir zamanda hangi kılığa girmiş olabilir okuryazarlık? Seste mi gizli, sözde mi. yazıda mı. yoksa görüntüde mı? Bu sorunun cevabının sadece harfleri okumak olan geleneksel okuryazarlık olmadığı aşikar.
Bilindiği gibi geleneksel okuryazarlık. çocuklarımızın bilinçli birer yurttaş olarak hayallerini sürdürebilmeleri için kazanmaları gereken hayati bir beceri idi. Ancak bu durum günümüz için artık yeterli görülmemektedir. Özellikle teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak gittikçe daha karmaşık hale gelen yaşam, beraberinde okuryazarlık dışında farklı becerılerin de kazanılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu, birçok yeni okuryazarlık türünün ortaya çıkması demek.
Bunlar arasında okuryazarlığa yüklenen nitelikleri en fazla hak eden yeni okuryazarlık çeşidi medya okuryazarlığı. Kısaca medyanın diliyle okuyup yazabilme becerisi olarak tanımlayabileceğımiz medya okuryazarlığı bireyin ihtiyaç duyduğu bilgiyi kitap, gazete, radyo. televizyon reklam panosu ya da Internet gibi farklı medyalardan elde edebilmesi: elde ettiği bu bilgiler, gerçekler. görüşler, değerler, bakış acıları, önyargılar ve kalıp yargılar gibi unsurları dikkate alarak cözümlernesi: yine elde ettiği bilginin uygunluğu. doğruluğu ve güvenılirlıği gıbı konularda bir karara varabilmek icin değerlendirmeler yapabilmesi; bir de kendini etkili bir sekilde ifade edebilmesi için kendi mesajlarını kendisi üretebilmesi ve sırayabılmesi olarak açıklanabilir.
Çocuklarımıza medyanın diliyle okuyup yazabilmeyi öğretmek 21. yüzyılın en önemli gerekleri arasında yer almakta ve pek tok otorite tarafından bir hayat boyu geliştinlebilecek bir beceri olarak değerlendırilmektedır. Medya hayatın her akınıyla ilgili olduğu için bu becerinin öğretimi de herkesi ilgilendirmekte. Okul öncesinde ebeveynleri ve formal eğitim sürecinde ebeveynlerle birlikte öğretmenler, ılgilendiriyor ve sonrasında da bireyin yetişkin olarak kendi çabasıyla devam ediyor. Konunun bir tarafı olarak MEB ve RTUK başta olmak üzere birçok kamu kurum ve kurulusu var. konunun bir diğer tarafı olarak medya var. Ve daha pekçok paydas. Ancak bu sürecin öznesinde çocuklarımız var: medya okuru ve medya yazarı olacak çocuklarımız...